Booking.com
top of page
כמה עולה מלון בסיאול דרך בוקינג? (מודעה)

ביקורת הסרט הקוריאני בנטפליקס 'וונדרלנד' / 'ארץ הפלאות' שהיה בין 10 הסרטים הנצפים ביותר בנטפליקס בעולם שאינם באנגלית - למי הסרט מומלץ?

מאת: ד"ר רביב רייכרט ואביטל טראוב

"וונדרלנד" / "ארץ הפלאות" Wonderland 로기완סרט הקוריאני עטור הכוכבים שהיה בין הסרטים הנצפים ביותר בנטפליקס Netflix, הוא סרט מדע בדיוני מרגש
"וונדרלנד" / "ארץ הפלאות" Wonderland 로기완, הסרט הקוריאני עטור הכוכבים שהיה בין הסרטים הנצפים ביותר בנטפליקס, הוא סרט מדע בדיוני עדין ומרגש.

הסרט "וונדרלנד" / "ארץ הפלאות" Wonderland 로기완 עטור הכוכבים של הבמאי קים טה-יונג, שהיה ברשימת Netflix top-10 של הסרטים הנצפים ביותר בנטפליקס שאינם באנגלית זה שבועיים ברציפות, הוא סרט מדע בדיוני עדין ומרגש.

"ארץ הפלאות" (Wonderland), שיצא לאקרנים ב-5 ביוני 2024, הוא סרט קוריאני שמציע הצצה מרתקת אל עולם בעתיד הקרוב, בו התקדמות בבינה מלאכותית ומציאות מדומה הובילה להמצאת ארץ הפלאות: שירות תקשורת המאפשר לאנשים לשוחח בווידאו צ'אט עם יקיריהם המתים (או חסרי היכולת). הטכנולוגיה משתמשת בתמונות, סרטונים ורשומות אינטרנט עם טכנולוגיית AI כדי להחיות אנשים, כולל המראה והאישיות שלהם, באופן וירטואלי.


המתכנתים האחראים על עולמות שירות ארץ הפלאות, שהצופים עדים להתלבטויותיהם וליחסים ביניהם, הם הא רי (השחקנית ג'ונג יו מי Jung Yu-Mi ששיחקה בסרט "רכבת לבוסאן", וכן זכתה בפרס הדרקון הכחול על משחקה בסרט "שינה" Sleep) והיון סו (השחקן צ'וי או שיק Choi Woo-shik - שחקן הסרט "פרזיטים" זוכה האוסקר, ובדרמה הקוריאנית פרדוקס רצחני / פרדוקס של רוצח).


הדיילת גו יונג-אין (השחקנית סוזי בה Bae Suzy, שחקנית "דונה!", ""אהבה בלתי נשלטת" ו-"סטארט אפ") יוצרת גרסת ארץ הפלאות של החבר שלה, פאק טא-ג'ו (השחקן פאק בו גום), אשר נמצא בתרדמת בחיים האמיתיים. היא מבלה את כל זמנה הפנוי עם הגרסה הוירטואלית שלו.


באי לי (השחקנית טאנג ווי, שחקנית הסרט הקוריאני "החלטה לעזוב" זוכת פרס הבקסאנג) היא בת למשפחה סינית שהיגרה לקוריאה, נפטרה והשאירה את ילדתה בת השש בטיפולה של הסבתא. הבת מדברת עם אימה בטלפון באמצעות שירות "ארץ הפלאות" שהסבתא נרשמה אליו, מבלי לדעת כי היא נפטרה.


הודות לארץ הפלאות, אנשים כמעט יכולים לשכוח שיקיריהם נעלמו.

הסרט מעלה שאלות עמוקות על טבע הקיום האנושי, ועל הגבולות בין חיים למוות, שאלות שאופן הדיון של הסרט הזה בהן הוא ייחודי ומרתק.


הספרות, הקולנוע והחיים שלאחר המוות

מה שקורה אחרי שאנחנו מתים הוא אחת השאלות הגדולות של האנושות. כמעט כל דת מציעה את תפיסתה לגבי החיים לאחר המוות, וסיפורים על מסעות לעולם המתים קיימים כבר אלפי שנים. בימינו, שאלות על החיים לאחר המוות הפכו לחלק משמעותי מהתרבות הפופולרית.


אין זה מפתיע שהקולנוע והספרות עוסקים רבות בחיים לאחר המוות. רוחות, זומבים, מתים מהלכים, ערפדים, גלגולי נשמות ונפשות תועות מאכלסים את יצירות הקולנוע והספרות מאז ראשיתם. יצירות אלה הן אזור הדמדומים, על התפר שבין החיים והמוות, שמציע לצופים דרך יצירתית לגעת בנצח.


הספרות, מאז שהופיעה בסיפוריו של מכשף השבט מסביב למדורה, מאפשרת לקורא להימלט מהמציאות היומיומית ולעבור לעולמות אחרים, מלאי דמיון והרפתקאות, היא מעודדת חשיבה ביקורתית על נושאים חברתיים, פוליטיים ופילוסופיים, ומאפשרת לקורא לבחון את דעותיו והשקפותיו. הספרות היא דרך לעורר את הדמיון ולהעשיר את הנפש.


אנדרה באזאן, תיאורטיקן הקולנוע הצרפתי, טען כי לא ההתקדמות הטכנולוגית אלא התשוקה האנושית לגבור על ארעיות החיים היא זו שהובילה להמצאת הקולנוע. לטענתו, האפשרות הייחודית של הצילום הקולנועי להקפיא את החיים, לעצור את הרגע ולהנציח אותו, מעניקה למסך הגדול הילה מיסטית.

ביודענו כי חיינו מוגבלים וסופיים, אנו כמהים לנחמה. אין נחמה גדולה מזו שמציעים הקולנוע והספרות, המסוגלים להציג לא רק מוות מפואר, אלא גם פנטזיות על חיים לאחר המוות, העשויות להתגלות כמרגשות הרבה יותר מהחיים עצמם.


ההתייחסות הקולנועית והספרותית לחיים שלאחר המוות מורכבת ומגוונת. היא כוללת ייצוגים של גן עדן, גיהינום, רוחות, מלאכים וזומבים, לצד צורות של חזרה לחיים כמו תחייה מחדש, גלגול נשמות, ומשפטים בפני בית דין של מעלה.


ייצוגים מסוג זה רבים במיוחד בתרבות הקוריאנית, בה העולם הבא, גלגול נשמות ורוחות רפאים עדיין נוכחים במסורת ואף כחלק מהחיים בטקסים. דוגמא לכך הוא סרט הלהיט הקולנועי הקוריאני "קללת הקבר" Exhuma, שהוא סרט אימה העוסק במיסתורין ועל טבעי ובמסורת הקוריאנית של קביעת מיקום הקבר עפ"י עקרונות "פנגסוג'ירי" (תיאוריית רוח-מים-אדמה) עתיקים.


דוגמא נוספת היא ליהוקו של השחקן גונג יו בסרט "וונדרלנד" כדמות בעולם החיים שלאחר המוות של אחת הגיבורות, המאזכר את דמותו האייקונית כיצור אלמוות בדרמה הקוריאנית "גובלין". באותה דרמה אנו מתוודעים למסורת המעבר לעולם הבא הקוריאנית.

קו מחבר בין הייצוגים הספרותיים והקולנועיים השונים העוסקים בחיים לאחר המוות הוא סיפור של מאמץ מתמשך של התרבות להמחיש תופעה מופשטת שהיא למעשה בלתי ניתנת לייצוג.


הסרט "וונדרלנד" הוא סרט מדע בדיוני עדין ומרגש: לכאורה לא צירוף מילים שמשתמשים בו בהתייחס לסרטי מדע בדיוני.

השילוב בין נרטיב אישי ורגשי לבין מדע בדיוני מתקדם מדגיש את הייחוד של הסרט בתוך המגוון של העיסוק הקולנועי והספרותי בנושא.


אמנם הסרט "וונדרלנד" דן בשאלה אופיינית של המדע הבדיוני, של "מהי המציאות" - האם חיבור מחדש עם דמותם הוירטואלית של אלה שמתו יכול להיות חיבור אמיתי?
זוהי שאלה רלוונטית במיוחד בעידן בו אנו חיים, בו כל אדם שנפטר מותיר אחרין עקבות, זכרונות, מידע וסודות בחשבונות הגוגל, האינסטגרם, הטיקטוק, הפייסבוק וכדו'. למעשה, שירות בשם "היראפטר" (Here After), מערכת בינה מלאכותית ובוט מותאם אישית שיאפשרו לקרוביו של אדם שנפטר לשוחח עמו, להתייעץ ולשמוע סיפורים על חייו, כבר קיים כיום.

אולם כאשר בוחנים את הסרט מול יצירות ספרותיות וקולנועיות פנטסטיות ומדע בדיוניות מערביות שמתייחסות לחיים שלאחר המוות, כמו "התגלית" של צ'רלי מקדואל או הספרים "יוביק" של פיליפ ק. דיק ו"לך אל גופותיך הפזורות" של פיליפ חוזה פארמר, ניתן להבחין שהסרט "ארץ הפלאות" מציג גישה יותר אישית ואמוציונלית. בעוד הסרטים והספרים האחרים מתמקדים בתופעה וההשפעתה על החברה, "ארץ הפלאות" מתמקד בחוויות האישיות, ההשלכות הרגשיות והדילמות הנוצרות עקב המפגש של הגיבורים עם יקיריהם דרך טכנולוגיה מתקדמת.


"יוביק" של פיליפ ק. דיק

הרעיון בעלילת הספר "יוביק" דומה מאד לזה שבסרט "וונדרלנד".

העולם שאחרי המוות מתואר דרך עיניו של גיבור המגלה שהוא חי במציאות שבה הזמן והמרחב מתפוררים. הספר חוקר את הקיום והזהות לאחר המוות דרך תודעה וירטואלית וטכנולוגיה על-מציאותית."


התגלית" של צ'רלי מקדואל

"התגלית" מציג עולם שבו נמצאה הוכחה מדעית לחיים לאחר המוות. העלילה עוקבת אחרי התוצאות המוסריות והחברתיות של גילוי זה, ובוחנת את השפעתו על החברה והפרטים בה. הסרט מתמקד בתהליכים מדעיים ובשאלות אתיות הנובעות מהם.


"לך אל גופותיך הפזורות" של פיליפ חוזה פארמר

הספר מציג עולם בו כל האנושות מתעוררת לחיים מחדש לאורך נהר עצום. העלילה עוסקת בשאלות של זהות, תכלית אנושית ומוסריות בעולם שלאחר המוות, עם דגש על חקירת תודעה מחדש.


ההבדל העיקרי בין "ארץ הפלאות" לסרטים ולספרים המערביים הללו הוא הדגש על החוויות האישיות והרגשיות של הדמויות.


בעוד "התגלית", "יוביק" ו"לך אל גופותיך הפזורות" מתמקדים בשאלות רחבות על החברה, הקיום והטכנולוגיה, "ארץ הפלאות" מעניק לצופים הצצה לעולמות פנימיים ורגשיים ומצליח לשלב בין מסורת ומודרניות, בין רגשות עמוקים לטכנולוגיה מתקדמת.


התרבות הקוריאנית מייחסת חשיבות רבה לערכי משפחה וחברות ולפיכך מעריכה קשרים משפחתיים וחברתיים. לכן, הסרט מתמקד לא רק בסיפור העולם הוירטואלי הטכנולוגי והשונה, אלא מדגיש את חשיבותם של יחסים בינאישיים אלה בהתמקדותו בחוויה המרגשת והעמוקה של מפגשם של הנשארים מאחור עם אהוביהם בעולם שלאחר המוות.


כפי שהורגלנו מהדרמות הקוריאניות, הידועות ביכולת שלהם להעביר רגשות בצורה אינטנסיבית ומרגשת, כך גם "ארץ הפלאות" מבטא את הכאב והתקווה של הדמויות כשהן מתחברות מחדש עם יקיריהן.

הדגש על מערכות יחסים בין-אישיות, רגשות ומשפחתיות, מוסיף עומק רגשי לסיפור המדעי-בדיוני של הסרט.

הסרט מעורר מחשבה על האופן שבו הטכנולוגיה משפיעה על חיינו הרגשיים ועל המתח המתמיד בין השימוש בטכנולוגיה לרגשות האנושיים. הוא מצליח לגעת בצופים דרך הדמויות המרגשות והסיפור המרגש, ומציג את ההיבטים האתיים והפילוסופיים של יצירת חיים מלאכותיים.


למי מומלץ הסרט "וונדרלנד" ("ארץ הפלאות")?


בסיכומו של דבר - "וונדרלנד" / "ארץ הפלאות" הוא סרט מרגש ומעמיק שמציע נרטיב קוריאני ייחודי במרחב המדע הבדיוני, ומשאיר את הצופים עם שאלות רבות על עתיד האנושות והטכנולוגיה. הסרט הוא תוספת מרתקת לז'אנר, המשלבת בין דרמה רגשית לתהיות פילוסופיות על חיים, מוות ומה שביניהם בעידן הטכנולוגי של בינה מלאכותית ומציאות מדומה.


לפיכך, מי שמגיע לצפות בדרמה זו בעקבות צוות השחקנים המרשים ומצפה לסרט בסגנון דרמה קוריאנית מרגשת על אהבה, או לחילופין, מי שמצפה לסרט מד"ב מותח של התמודדות בעולם שונה ומוזר, לא ימצא את מבוקשו. לעומת זאת, מי שאוהבים את שני הז'אנרים הללו והתיאור "סרט מדע בדיוני עדין ומרגש" מדבר אליהם, ודאי יהנו מן הסרט כמונו.


סוגה / ז'אנר: דרמה, מדע בדיוני


דירוג צפייה לגיל 10+ : סוגיות רציניות


טריילר יוטיוב של הקדימון הרשמי לסרט נטפליקס "וונדרלנד" (ארץ הפלאות)


צפייה מהנה!


ביבליוגרפיה:

  1. Tudum by Netflix

  2. 10 Sci-Fi Visions of the Afterlife - https://electricliterature.com/10-sci-fi-visions-of-the-afterlife/

  3. המתים עצמם // מבט קולנועי על החיים שאחרי המוות // מאת גלעד פדבה

  4. https://theliberal.co.il/%D7%9E%D7%91%D7%98-%D7%A7%D7%95%D7%9C%D7%A0%D7%95%D7%A2%D7%99-%D7%A2%D7%9C-%D7%94%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9D-%D7%A9%D7%90%D7%97%D7%A8%D7%99-%D7%94%D7%9E%D7%95%D7%95%D7%AA-%D7%92%D7%9C%D7%A2%D7%93/

  5. https://www.britannica.com/art/literature

  6. Kang Woosung (2024) Korean Culture Dictionary, (edited by Leary Edward), New Ampersand Publishing

  7. https://www.calcalist.co.il/internet/articles/0,7340,L-3798760,00.html

  8. https://www.geektime.co.il/what-do-we-do-with-our-digital-accounts-the-day-after/

  9. https://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3770574,00.html

  10. Chat gpt



2 תגובות

2 Comments


Guest
Aug 15

תודה על מאמר מעמיק ומרתק. במציאות הטכנולוגית של AI וכו זה לא נראה ככ בדיוני ליצור המשכיות -יום לאהובים עלינו שאינם. ואני מצאתי את עצמי תוהה עד כמה זה נכון לחזק את הקושי שלנו מפרידה. כמו הסיפור על הרצון להגן על הנפש הרכה של הילדה שאיבדה את אמה. זה בעיניים אולי מערביות אבל אוניברסלי לטעמי.

מעניין היה לקרוא את נקודות המפתח התרבותיות הקוראניות.

תודה רבה

מיכל

Like
avitaltra
avitaltra
Aug 16
Replying to

שמחים מאד שנהנית לקרוא, ואני מאד מסכימה שהסרט מחדד סוגיות קשות על האופן הנכון להיפרד מאדם אהוב, שהמוות מעמיד בפנינו.

Like